Kamera: miasto i fotografia
Piotr Dobkowski
Abstrakt pl/en
Związek miasta z fotografią nie należy, jak się zdaje, do najczęśniej podejmowanych tematów w ramach refleksji nad kulturą. Pomimo to – a może właśnie dlatego – podjęcie wysiłku skierowanego na wgląd w przestrzeń wyznaczoną przez tę parę pojęć pozwala żywić nadzieję na dostrzeżenie, wydobycie i opisanie cech charakterystycznych kultury najnowszej. Artykuł podejmuje tę tematykę poprzez odwołanie do pojęcia kamery, jako obiektu niosącego dwojaki sens: urządzenia, które służy do wykonywania zdjęć, dobrze nam znanego pod nazwą aparatu fotograficznego, ale również idei, w której zawiązują się konotacje mające swe źrodło w czasach poprzedzających nie tylko wynalazek samej kamery, ale technikę przemysłową w ogóle. Charakterystyka tej idei będzie mogła zostać przybliżona dzięki odwołaniu do filozofii fotografii Viléma Flussera.
Camera: Modern City and Photography
The connection between modern city and photography does not seem to be overly utilized subject of reflection. Looking into the sphere created by this unusual pair could nonetheless result in revealing significant traits of contemporary culture. The article undertakes this task by referring to the notion of a camera – an object used to take photographs with, but also an idea carrying connotations that originated long before the invention of the device. Characteristics of a camera, relevant to the theoretical take on the shifting of contemporary city are exposed through Vilém Flusser's approach to the philosophy of photography.